تبلیغات
علی(ع) و شیعه اثن عشری - فرقان چیست ؟
چهارشنبه 16 تیر 1389

فرقان چیست ؟

   نوشته شده توسط: علی برقك    

بسم الله الرحمان الرحیم


شكی نیست كه قرآن كریم (وهمه کتب آسمانی) كتاب هدایت اند اما فقط هدایت متقین : الم (1) ذَلِكَ الْكِتَابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ (2)

متقین چه كسانی هستند در آیات بعد خدای سبحان فرمود: الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ (3) وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالآَخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ (4) أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ( بقره5)

 

یعنی هدایت برای كسانیست كه به همه آنچه به تو و قبل از تو ، از جانب خداوند متعال نازل شده اند ایمان دارند. نكته ظریف اینكه میفرماید به هرآنچه بسوی تو نازل شده نه فقط كتاب وقرآن ، دقت شود .



حال ببینیم غیر از كتاب چه چیزی بر پیامبران نازل شده كه موجب هدایت است :

 

وَإِذْ آَتَیْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَالْفُرْقَانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (53بقره) ؛ یعنی علاوه بر كتاب ، به موسی فرقان نیزعطا كردیم تا بوسیله آنها هدایت شوید. وهمه میدانیم که به موسی فقط تورات داده شد.


) قُلْ یَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَیْءٍ حَتَّى تُقِیمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِیلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلَیَزِیدَنَّ كَثِیرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْیَانًا وَكُفْرًا فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِینَ (68مائده) در این آیه شریفه نیز خدای سبحان میفرماید كه علاوه بر تورات وانجیل باید هر آنچه از جانب خدایتان برای شما نازل كردیم را برپای دارید . پس معلوم میشود تورات وانجیل به تنهایی كفایت هدایت مردم را نمیكنند وغیر از ایندو کتاب چیز های دیگری که فارق حق وباطل است علاوه بر تورات وانجیل به اهل کتاب داده شده است.

ودر تورات وانجیل نیز اشاره شده که به همه دستورات پیامبران صاحب کتاب وبی کتاب ایمان بیاورید .

وَلَقَدْ آَتَیْنَا مُوسَى وَهَارُونَ الْفُرْقَانَ وَضِیَاءً وَذِكْرًا لِلْمُتَّقِینَ ( انبیاء48)


در این آیه شریفه نیز میفرماید كه به حضرت موسی وهارون علیهما السلام ، فرقان و ضیاء وذكر از برای متقین عطا كردیم اما همانطور كه میدانیم حضرت هارون در زمان حضرت موسی از خودش كتاب نداشت وبنص قرآن كریم ، خلیفه ، وزیر ومعاون موسی در امر هدایت یهود بود پس منظور از فرقانی که به هارون داده شده همان تفسیر تورات و حکمتی بود که از موسی فراگرفته بود وبوسیله آن بنی اسرائیل را هدایت میکرد.


 الَّذِینَ كَذَّبُوا بِالْكِتَابِ وَبِمَا أَرْسَلْنَا بِهِ رُسُلَنَا فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ (70 غافر)


در این آیه کریمه نیز کفر و تکذیب به کتاب و آنچه خدا نازل کرده علاوه بر کتاب ، وعده عذاب داده شده است .

نَزَّلَ عَلَیْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِیلَ (3) مِنْ قَبْلُ هُدًى لِلنَّاسِ وَأَنْزَلَ الْفُرْقَانَ

 

وَلَقَدْ آَتَیْنَا بَنِی إِسْرَائِیلَ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ، این حكم چیست ؟ شكی نیست كه غیر از كتاب است .


 

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآَنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ


 

تَبَارَكَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِیَكُونَ لِلْعَالَمِینَ نَذِیرًا (1)


وبه حضرت رسول هم علاوه بر قرآن ، قوه تمایز حق از باطل داده شد .



خداوند خطاب به رسول خود می*فرماید: (فَإِذا قَرَأْناهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ * ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنا بَیانَهُ)1 یعنی: چون قرآن را بر تو خواندیم تو از قرائت آن پیروی كن. سپس بدان كه بیان و توضیح آن نیز به عهدة ماست.
از این آیه به دست میآید كه خدای تبارك و تعالی علاوه بر نزول آٍیات قرآن به رسول گرامی، حقایقی هم به عنوان تبیین مطالب قرآنی یا سنت به آن حضرت وحی كرده است.كه مثل وحی است (مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَى (2) وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى (3) إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحَى (4) عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَى ) و از این جهت پیامبر اسلام (صلّی الله علیه وآله) در حدیثی خطاب به مسلمانان فرمود: «الا انّی قد اوتیت القرآن و مثله معه.»(سنن ابن ماجه، 1/6، سنن ابی داود، 4/200) یعنی: آگاه باشید كه به من قرآن و حقایقی مثل قران (فرقان) داده شد.وچون قرآن کریم شامل محکم ومتشابه است و لی سنت یا فرقان امری روشن وبدون تاویل است .

اما از روایات واخبار صحیح :




وأخرج عبد بن حمید عن قتادة والذین یؤمنون بما أنزل إلیك قال : هو الفرقان الذی فرق الله به بین الحق والباطل وما أنزل من قبلك أی الكتب التی خلت قبله أولئك على هدى من ربهم وأولئك هم المفلحون قال : استحقوا الهدى والفلاح بحق فاحقه الله علیهم


ذُكِرَ لِی عَنْ سَعِیدِ بْنِ أَبِی مَرْیَمَ، عَنِ ابْنِ لَهِیعَةَ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ دِینَـارٍ، عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ: "﴿آتَیْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَالْفُرْقَانَ﴾ عِلْمَ الْكِتَابِ وَتِبْیَانَهُ وَحِكْمَتَهُ".تفسیر ابی حاتم


حدثنا بذلك ابن حُمید ، قال : حدثنا حَكَّام ، عن عنبسة ، عن جابر ، عن مجاهد (1) .
وكان مجاهد یقول فی قول الله عز وجل : { یَوْمَ الْفُرْقَانِ } [سورة الأنفال : 41] یومٌ فَرَقَ الله فیه بین الحقّ والباطل.تفسیر طبری




خلاصه اینكه فرقان یعنی جدا كننده حق ناب وخالص از باطل كه كوچكترین شك وریبی ندارد وچون در همه كتب آسمانی ، بتصریح قرآن اختلاف پیش آمد معلوم میشود كه فرقان همان تفسیر كتاب از زبان انبیاء است كه حجت قاطع وفصل الخطاب در تشخیص حق وباطل ومحكم از متشابه و مهیمن از اختلاف است.

1) ألا إنى أوتیت الكتاب ومثله معه .

أخرجه أحمد (4/130 ، رقم 17213) ، وأبو داود (4/200 ، رقم 4604) ، والطبرانى (20/283 ، رقم 670) .


بنابراین قرآن كتاب هدایت است ونور است اما بشرطی كه بوسیله خود پیامبر ویا امام كه شریك قرآنست برای مردم خوانده وتبیین شود :



وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَیْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ (نحل64)




ودر سوره اعراف فرمود :



وَلَقَدْ جِئْنَاهُمْ بِكِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَى عِلْمٍ هُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ (52)





وَقُرْآَنًا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنْزِیلًا ( اسراء106)



) وَلَقَدْ آَتَیْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّیْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ



فَقَدْ آَتَیْنَا آَلَ إِبْرَاهِیمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآَتَیْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِیمًا ( نساء54)



) رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آَیَاتِكَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَیُزَكِّیهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ (129



وظیفه رسول تعلیم کتاب و حکمت است که حکمت دانش خالص و خیر کثیر و عصاره کتاب است (یُؤْتِی الْحِكْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا كَثِیرًا)



إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَیْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَیْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِینَ خَصِیمًا (105نساء)



فقط پیامبر باطن آیات را میبیند (بل هو آیات بینات فی صدور الذین اوتوالعلم)



ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ نَزَّلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِی الْكِتَابِ لَفِی شِقَاقٍ بَعِیدٍ (176)



و اگر از مفسر قرآن که راسخ در علم است استفاده نشود در کتاب اختلاف میافتد .



وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَیْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْكَ عَظِیمًا (113نساء)



وخدای سبحان علاوه بر تنزیل کتاب ، علوم و حکمت نیز به پیامبرش ارزانی داشت.



كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْكُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ (213)



همواره در کنار کتاب باید شریکش هم باشد تا اختلافات را بر طرف کند .



إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ وَمَنْ یَكْفُرْ بِآَیَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسَابِ ( آل عمران19)


وَلَقَدْ آَتَیْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ فِیهِ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَفِی شَكٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ (هود110)



وَلَقَدْ آَتَیْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ فِیهِ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَفِی شَكٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ (45فصلت)



واختلاف در کتب همیشگی است. چون کتاب را تحریف میکنند هم لفظی هم معنوی .




وَمَا تَفَرَّقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیِّنَةُ (4بینه)



یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا آَمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ یَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآَخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا ( نساء136)




واما چه کسی حافظ قرآن و حدود آنست و چه وقت ظهور میکند :




هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ

واین امر سنت لا یتغیر خدای سبحان است که همیشه یکنفر بعنوان واسطه بین انسان والله ،داشته باشد (وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِیهَا نَذِیرٌ.... ولکل قوم هاد ) چه روزی که فقط دونفر روی کره زمین بودند چه امروز که میلیارها نفر وجود دارند وهمیشه یک نفر حجت و واسطه فیض بین الله ومردم و رافع وفارق اختلافات و مبین کتاب است (وَیَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهِیدًا ..... فَكَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ .... وَیَوْمَ نَبْعَثُ فی كُلِّ أُمَّةٍ شَهِیدًا )
و واسطه فیض بین مردم والله در این زمان ، وجود مبارک امام دوازدهم ارواحنا فداه است که به نص قرآن کریم ، شهید و حجت بر ماست .


ودر هنگام ظهور حافظ قرآن ؛ دین اسلام جهانگیر میشود وحقیقت قرآن به ظهور میرسد :



إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ
 
فرقان وسنت


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر